DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HIM 370
Güz/Bahar
3
0
3
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Yönetim Sistemleri kavramları, Toplam Kalite Yönetimi teknikleri ve İstatistiksel Süreç Yönetimi araçlarının tanıtılması; kontrol çizelgelerini yorumlamak içın gerekli temelinin oluşturulması amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sağlık kurumlarında kalite ve kalite yönetimi tanımlayabilecektir,
  • Sağlık kurumları kalite yönetiminde karşlaşılan problemlerin stratejik önemlerini açıklayabilecektir,
  • Sağlık Kurumlarında kalite kavramını ve kontrol yöntemlerini tanımlayabilecektir,
  • Sağlık kurumlarındaki toplam kalite yönetimi felsefesini yorumlayabilecektir,
  • Sağlık kurumlarında toplam kalite yönetiminin aşamalarını tanımlayabilecektir,
Ders Tanımı Kalite kavramı, teorisyenler ve teoriler, teoriğin sağlık hizmetlerine uygulanabilirliği, toplum ve hasta ihtiyaçlarının belirlenmesinde ve önerilerin ortaya konmasında bilimsel yöntemlerin ve sürekli kalite iyileştirme prensiplerinin vurgulanması, istatistiki kalite kontrol, kalite güvence sistemleri, sürekli kalite iyileştirme ve toplam kalite yönetimi arasındaki farklılıkların tartışılması, öğrencilerin istek ve ihtiyaçları göz önünde bulundurularak takım çalışması halinde sağlık hizmetlerinde altyapı, süreç ve çıktıların iyileştirilmesine yönelik performans değerlendirme yöntemlerinin tartışılması.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Kalite Kavramına Giriş Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
2 Toplam Kalite Yönetimi’nin Prensip ve Uygulamaları Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
3 Toplam Kalite Yönetimi’nin Araç ve Teknikleri Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
4 Yönetim ve Planlama Araçları Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
5 İstatistik’in Temel Kavramları Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
6 Değişkenler için Kontrol Çizelgeleri Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
7 Değişkenler için Kontrol Çizelgeleri Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
8 Ara Sınav Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
9 Değişkenler için İlave İSK Teknikleri Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
10 Nitelikler için Kontrol Çizelgeleri Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
11 Nitelikler için Kontrol Çizelgeleri Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
12 Niteliklerle Kabul Örneklemesi Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
13 Kabul Örneklemesi Sistemleri Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
14 Kabul Örneklemesi Sistemleri Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
15 Güvenilirlik Dersin öğretim elemanı tarafından tavsiye edilecek kaynaklardaki ilgili bölümler
16 Final
Ders Kitabı Ders Kitabı: Quality Control. Dale H. Besterfield, 8th Edition, Prentice Hall, New Jersey, 2009. Kitabın powerpoint sunumlarından yararlanılır.
Önerilen Okumalar/Materyaller Total Quality Management. Besterfield, D.H., Besterfield-Michna, C., Besterfield, G.H., and Besterfield-Sacre, M. 3rd Edition, Prentice-Hall, New Jersey, 2003. / Principles of Operations Management. Jay Heizer and Barry Render, 6th Edition, Prentice Hall, New Jersey, 2006. / Statistical Quality Design and Control. Richard E. DeVor, Tsong-how Chang and John W. Sutherland, 2nd Edition, Prentice Hall, New Jersey, 2007.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
5
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
4
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
1
15
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
65
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
3
45
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
4
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
21
Final Sınavı
1
21
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Sağlık yönetimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bu bilgileri kullanır.

X
2

Sağlık yönetimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme ve bu bilgileri kullanır.

X
3

Uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.

X
4

Sağlık yönetimi alanındaki bir sorunu, uygun problem çözme tekniklerini kullanarak çözümler.

X
5

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

X
6

Sağlık yönetimi alanındaki güncel gelişmeleri, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini verilerle destekleyerek  alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

X
7

Kurum kültürü ve örgütsel iletişimini yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer,

X
8

Sağlık yönetimi alanı ile ilgili konularda uygulama planları geliştirebilme ve sonuçları sağlık hizmetleri yönetimi kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.

X
9

Sağlık kurumlarını yönetirken; alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek davranır.

X
10

Sağlık kurumlarını yönetirken; alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

X
11

Sağlık kurumlarını yönetirken; sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini planlayıp yönetir.

X
12

Bir yabancı dili kullanarak “Sağlık Yönetimi” ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

X
13

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest